Arquivo do mês: janeiro 2014

Five Asanas for Tight Hamstrings

Five Asanas for Tight Hamstrings

Yoga by Subbash


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Whether you are new to yoga or a seasoned yoga practitioner, chances are that you have experienced tightness in your hamstrings in some of the yoga poses at one time or another. In the classes that I teach, I have noticed that most new students, especially men, even more so if they are over the age of 45, have tight hamstrings. Tightness of the hamstrings limits their ability to practice many of the poses with ease. Some of the common problems associated with tight hamstrings are:

 

  • There is a higher chance of injury while doing the yoga poses, especially if you are one of those “high achievers” who tend to push themselves beyond the body’s comfort zone.
  • If you participate in athletics or sports, there is high possibility of injury in sudden movements that involve the hamstrings.
  • In many of the forward bending yoga poses, inflexible hamstrings usually translate into rounding of the spine which is not very healthy for the spine, especially when you are a beginner.
  • You may be unable to attain proper alignment in some of the poses; for example, poses like the warrior pose, triangle pose, reverse triangle etc.
  • When the hamstrings are tight, the back seems to do more work to maintain good alignment and deepen the stretch, which ultimately can lead to back pain.
  • It may also negatively impact the health of the knees, especially the inner side of the knees, as the knees depend upon the strength and flexibility of the thighs for good support.

Here are five excellent asanas that can help you loosen up your hamstrings. Practiced regularly, they will greatly enhance your ability to do many of the yoga asanas with ease and also give you a sense of joy and fulfillment in your yoga practice. As mentioned before, strong and flexible hamstrings usually translate into healthier back and the knees.

Janu-shirshasana (Head-to-knee pose)


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Janu-Shirshasana provides a gentle stretch for the hamstrings. In addition, it provides a deep stretch for the spine as well. If you feel back pain in the pose, you should step back and relax the pose. Alternately, you may like to use a strap to stay more aware of the spine and provide it some support while in the final pose.

For instructions and other details …

Pashchimottanasana (Seated forward bending pose)


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The seated forward bending pose is similar to the above pose and provides a gentle stretch for the hamstrings. In addition, it provides a deep stretch for the spine as well. If you feel back pain in the pose, you should step back and relax the pose. Alternately, you may like to use a strap to stay more aware of the spine and provide it some support while in the final pose.

For instructions and other details …

Supta Padangushthasana (Reclining hand-to-toe pose)


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Since this pose is done from the reclining position, it does not involve any movement of the back and thus puts no strain on the back. To help the spine, make sure to keep the leg that is on the floor fully engaged by keeping it stretched and firmly on the floor.

For instructions and other details …

Parshvottanasana (Standing side stretch pose)


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You can get into this pose from the Warrior 1 pose. Keeping the back heel firmly pressed against the floor, stretch the front leg also straight and start sliding the hands down the leg. This is an excellent standing pose for stretching the hamstring muscles.

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Hanumanasana


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Perhaps one of the best poses for stretching the hamstrings is the Hanumanasana. This pose is named after the monkey-god Hanumana, one of the key characters in the epic story of Ramanaya.

For instructions and other details …

I would love to hear of your own experience with tightness in the hamstrings and how you have dealt with the situation. I have only given here some of the more commonly practiced asanas that will help with the hamstrings. There are many other asanas that can provide a nice stretch for the hamstrings. Please share the poses that you are familiar with in this category.

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Asteya: não roubar

SEQUÊNCIA DO GURUJI PARA IMPULSIONAR O SISTEMA IMUNOLÓGICO

Yoga Medicine

 

Esta é uma sequência feita por B. K. S. Iyengar para impulsionar o sistema imunológico. Confira!

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NA SALINHA

universoindiano

DSCN0347VIRABHADRASANA II(posição do herói) – Fortalece as pernas e os pés, da simetria ao corpo todo.Permanecer na postura é uma coisa, faze-la corretamente é outra, respirar nela é outra…enfim cada postura tem o seu respirar próprio, sua forma correta de entrar e sair dela… virabadrasana-2-2web Iyengar fazendo Viradhadrasana II. DSCN0342   Nossa salinha equipada com alguns acessórios para a aula de Iyengar. Os alunos utilizando o apoio da parede para realizar Viradhadrasana I. E muitos passarinhos cantando… DSCN0334     Usando os cintos(kurunta) para ajudar a alongar e trabalhar a coluna.

https://www.youtube.com/watch?v=-6fXt8YDlH0&list=UUnPBg7XvL9TY0Q3DGqdJdWw&feature=c4-overview

No vídeo o ensino do Surya Namaskar(Saldação ao Sol), Além de uma abordagem física(o Surya é uma sequência curta composta por vários asanas),seus benefícios são imensos…distribui o seu prana(energia vital) para todo o corpo, trabalha o seu ritmo interno, e tem também seu simbolismo espiritual, os mantras e etc… images (15)fotografia1498

Horários de Jutilde:

2ª e 4ªs. 9 hs da manhã

3ª e…

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Satya – Astanga Yoga de Patañjali

Matsyasana

Yoga Alphaville

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Matsya quer dizer peixe, a encarnação de peixe de Vishnu. Certa vez, quando o deus Brahma, o criador, estava lendo as escrituras ( os Vedas ), surgiu um demônio astuto que sorrateiramente as roubou de Brahma. Esse demônio mergulhou para as profundezas do oceano  e lá escondeu as escrituras.

Para recuperar os livros sagrados, deus  Vishnu, a fonte e o conservador do universo e de todas as coisas, transformou-se em um peixe e, derrotando o demônio, recuperou as escrituras. Esse peixe divino também salvou Manu da grande inundação.

O peixe carregou Manu, sua família e os sete grandes sábios num navio, amarrado a um chifre que tinha na cabeça, salvando também, os Vedas do dilúvio.

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Benefícios da Postura

A região dorsal fica totalmente estendida nesta posição, e o tórax fica bem expandido. A respiração fica mais completa. A tireóide se beneficia com este exercício devido ao estiramento do pescoço. as…

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ENCONTRANDO OS SŪTRAS DE PATAÑJALI: SAMYAMA OU INTEGRAÇÃO

ENCONTRANDO OS SŪTRAS DE PATAÑJALI:

SAMYAMA OU INTEGRAÇÃO

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(tradução de Marcia Neves Pinto do texto publicado em 

http://iynaus.org/yoga-samachar/fall-2011winter-2012/sutra-study-why)

 

 Samyama ou Integração 

Mais recentemente temos discutido o conceito de samyama ou integração. Debatemos o YS III.9 e sua descrição de um estado de quietude que naturalmente surge como resultado da prática de yoga. Eu estava apta para correlacionar aquele sūtra com experiências que tivera em aulas naquela mesma semana. Meu professor nos pediu que fizéssemos uma pausa em cada postura a fim de sentir todo seu benefício. Claramente a habilidade de fazer uma pausa, mesmo na execução de um movimento complexo, tem ressonância prática. Eu outra aula, o mesmo professor nos ensinou uma lição profunda sobre samyama: um celular tocava repetidamente, mas, em vez de fazer da intrusão um obstáculo, ela se tornou um auxílio em nossa educação, quando ele nos pediu para praticar sendo não reativos.

Ele disse que há tanta coisa na vida que precisamos deixar ir – por que não começar agora?

A entoação comunitária dos sūtras em sânscrito é, em si mesma, uma experiência extremamente benéfica e expandiu meu conhecimento da beleza e da sacralidade da língua.

Sinto um sincero senso de gratitude pelo grupo de estudos dos sūtras por me guiar em uma compreensão mais profunda do meu self e por ajudar-me a integrar o conhecimento antigo dos sūtras na tessitura da minha vida diária – Jerry Eaderesto.

Robin Simmonds escreveu o seguinte poema como reflexão sobre o YS I.43 smrtiparisuddhau svarupasunya iva arthamatranirbhasa nirvitarka: “em nirvitarka samapatti, a diferença entre a memória e a iluminação intelectual é descortinada; a memória é limpa e a consciência brilha sem refletir-se.”

(Julia Shaida vive e leciona Iyengar yoga em Westchester County, New York, e era, à época da publicação do artigo original, certificada no nível Introdutórioy II. Carrie Owerko vive e leciona em New York City e era, à época da publicação do artigo original, certificada no nível Sênior I.)